Hotelarstwo i gastronomia to dziedziny, które w ostatnich latach dosięgły informatyka i elektronika. Przyczynił się do tego, w głównej mierze, brak ludzi do pracy w tych branżach. W tej sytuacji, prace, które mogą być zastąpione przez informatykę, są wyłączane z tradycyjnego zatrudnienia. Bowiem łatwiej kupić i zainstalować dobre oprogramowanie, niż znaleźć właściwego człowieka do pracy.
Komputerowa obsługa hotelu
Tradycyjne hotele zabezpieczają również wyżywienie klienta, czyli mają część gastronomiczną. Hotele nowoczesne posiadają również odpowiednie pomieszczenia do pracy i wypoczynku klienta. Zwykle są to sale konferencyjne i spa. W zależności od zamożności właściciela hotelu, zróżnicowany jest poziom wyposażenia obu obiektów. Jednak w każdej wersji, dla sprawnego zarządzania takim „zestawem”, niezbędny jest kompleksowy program do obsługi hotelu. Program zbudowany jest z luznych modułów, które można zestawiać w dowolny sposób. Moduły można uzupełniać, wymieniać lub rozszerzać. Dzięki temu możliwa jest bieżąca kontrola funkcjonowania wszystkich obiektów. Program obsługuje sprawnie pojedyncze rezerwacje pokoi, jak i zbiorowe. Wystawia i rozlicza rachunki, pozwala na zaplanowanie wyżywienia dla gości hotelowych. Obsługuje zamki na karty magnetyczne, chipowe i zbliżeniowe. Zestawia obłożenie pokoi i rezerwacje. Sprawnie rozlicza klientów. Przy czym program jest tak skonstruowany, że nie wymaga szczególnych kwalifikacji przy korzystaniu z niego.
Gość hotelowy nie zawsze jest świadom tego, że dla jego sprawnej obsługi i zapewnienia mu komfortu, działa cały system komputerowy oprócz personelu hotelowego z którym styka się na bieżąco. Ten system jest stale doskonalony i rozbudowywany, bo takie są wymogi intensywnie rozwijającego się hotelarstwa.